В началото на годината потребителското доверие в България тръгва нагоре след влошените оценки в края на миналата година. През януари показателят се отлепва от дъното, но остава на критично ниско ниво. От една страна очаквания за ускоряване на инфлацията са по-слабо изразени, но песимизмът по отношение на финансовото състояние остава.
През януари 2023 г. общият показател на доверие на потребителите се покачва с 4,0 пункта спрямо октомври 2022 година, като при населението в градовете увеличението е 4,9 пункта, а при населението в селата – 1,8 пункта. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
На фона на ускоряващата се инфлация и повишените цени потребителското доверие в страната рязко се понижи през пролетта и се влоши още повече през есенните месеци на 2022 г., когато негативните икономически и финансови нагласи се засилиха.
През първия месец на тази година мненията на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата и общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца остават без съществена промяна в сравнение с предходното наблюдение, което отчете влошени оценки.
НСИ
В прогнозите за следващите дванадесет месеца при селското население анкетата регистрира известен песимизъм по отношение на финансовото състояние и леко влошени очаквания за икономическата ситуация, докато при градското население очакванията са по-позитивни.
Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което балансовият показател се понижава с 10,5 пункта.
Потребителите считат, че през последните дванадесет месеца тенденцията на покачване на потребителските цени се запазва. Същевременно инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.
През януари по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване. Последната анкета обаче регистрира малко по-позитивна нагласа в намеренията им по отношение на извършването на разходи за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.


Хиляди протестираха в Румъния против корупцията
Румен Радев на Ханука: Да помним поуките от миналото
Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Рекордна цена на медта: Идва криза в предлагането точно когато пристига AI бумът
Нещата не вървят добре за Netflix и Елисън в битката им за Warner Bros.
Как Toyota се оказа изключение от тенденцията в Китай
Защо Тайланд и Камбоджа продължават да водят една и съща война
Украйна предлага да се откаже от исканията си за членство в НАТО
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Плюсове и минуси на газовата уредба при дизеловите двигатели
Поредното изискване на ЕС вдига цената на новите автомобили
Николай Станчев: Животозастраховането е в застой
Житейските стресови събития са сред най-честите фактори, отключващи депресията
Учени създадоха почти невидима изолация за прозорци
Коремните мазнини след 50 години повишават риска от смърт с цели 83%
Какво представляват Социалните предприятия за хора с увреждания?